SP wil onderzoek naar nut nieuwbouw in de polder

De SP vindt dat snel onderzocht moet worden of het bouwen van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen in polders nog wel rendabel is. Volgens SP-Kamerlid Hans van Leeuwen brengt de stijgende zeespiegel wellicht zo veel extra kosten aan bijvoorbeeld dijkverzwaringen en verzekeringen met zich mee dat nieuwbouw in polders te duur wordt. Minister Cramer van Ruimtelijke Ordening lijkt echter geen voorstander van een onderzoek op korte termijn.

Van Leeuwen vroeg de minister onlangs welke effecten de klimaatverandering en daarmee gepaard gaande stijging van de zeespiegel zou kunnen hebben op bijvoorbeeld de waterschapslasten, hypotheken en verzekeringen. “De dijken rond polders moeten verzwaard worden, de gemalen moeten harder pompen en mensen moeten dan nog goed verzekerd zijn tegen schade door overstromingen”, aldus het SP-Kamerlid. “Het is onmogelijk dat dat geen gevolgen heeft voor prijzen en belastingen.”

De minister antwoordde dat er voorlopig geen prijsstijgingen te verwachten zijn, maar dat die in de toekomst niet zijn uit te sluiten. Maar ze zei ook het nut niet in te zien van een snel onderzoek naar de kosten in de toekomst. Volgens van Leeuwen is het juist nu goed die extra kosten voor wonen onder de zeespiegel in kaart te brengen. “Dan kunnen we afwegen of wonen en werken in die polders wel rendabel is, voor we er grote nieuwe bouwprojecten starten.”

Van Leeuwen denkt dat het slimmer is nieuwe wijken en bedrijventerreinen te bouwen in hoger gelegen gebieden in het noorden, oosten en zuiden van het land. Dat is veiliger, dus goedkoper en er is meer ruimte dan in de Randstad. Bovendien zijn dat gebieden die economische ontwikkeling goed kunnen gebruiken, aldus het Kamerlid. Hij wijst er ook op dat het de Randstad niet zou misstaan wat polders als natuurgebied in te richten. “Bij natuur kan een overstroming af en toe zelfs meerwaarde hebben. Die keuze kunnen we nu nog maken en ons veel geld besparen.”

Opmerkelijk is overigens dat minister Cramer tijdens een recent debat in de Tweede Kamer wel enthousiast reageerde op een voorstel van haar partijgenote Vermeij om onderzoek naar de kosten en baten van nieuwbouw in de polder te doen. De SP wil haar daarom nogmaals aansporen snel zo’n onderzoek te starten.