SP stemt tegen de Wet Algemene Bepalingen Omgevingrecht (WABO).

SP-Kamerlid Hans van Leeuwen was in het acht uur durende overleg vandaag zeer kritisch over de WABO. Van Leeuwen: ‘WABO, het klinkt als een wollig aapje, maar het is een wet als een cactus’. De wet is bedoeld om de vergunningaanvragen voor het bedrijfsleven en de burgers die wat willen bouwen te versoepelen. Op zichzelf is de SP daar niet tegen. Sterker nog overbodige regels en procedures moeten zo snel mogelijk worden opgeheven. De WABO is echt een draak van een wet. Van Leeuwen:'Het leidt tot veel bestuurlijk gedoe, waar de aanvrager weliswaar geen weet van heeft, maar wat er evenzogoed wel is. Bij mij doemt het beeld van de afhaalchinees op, waar je wel eens een snelle blik door het doorgeefluikje (een loket) in de keuken kan werpen. Stoom, vuur, gerinkel van pannen en een onbegrijpelijke communicatie, en toch netjes je maaltijd in een plastik bakje. Een wonder’.

In die zin kan de WABO als camouflagewet worden gezien. In feite verandert er helemaal niets. Alle wettelijke eisen aan de vergunningen blijven bestaan. Ze komen straks alleen in één keer uit het loket met een mooi kaftje en een nietje er door heen. Zo heet een bouwvergunning straks een omgevingsvergunning onderdeel bouw en heet een kapvergunning straks omgevingsvergunning onderdeel kap.

De voorgestelde administratieve winst voor burgers wordt geheel ongedaan gemaakt door de toename van bestuurlijke drukte achter de schermen. Het feit dat bij de WABO niet de organisatie van de overheid centraal staat maar de klantvriendelijkheid richting burger doet daar niets aan af. Overigens zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een slecht georganiseerde overheid heeft gevolgen voor de burger. ‘Met samenwerking en het delen van kennis is niets mis, maar daar is de WABO niet voor nodig’, zegt van Leeuwen.