SP opent meldpunt WAO herkeuringen 45+

In februari heeft de regering besloten om de strenge herkeuring ongedaan te maken van mensen in de WAO die tussen 1 juli 1954 en 1 juli 1959 zijn geboren. Wie de strenge keuring al heeft ondergaan, wordt opnieuw beoordeeld, maar dan volgens de mildere keuringseisen die voor oktober 2004 golden. Een paar maanden geleden is het UWV met deze herbeoordelingen begonnen en de SP wil van betrokkenen horen hoe dat gaat.

Veel WAO-ers zijn door de strenge keuringseisen minder arbeidsongeschikt verklaard door het UWV. De verwachting is dat door de mildere keuringseisen het 'oude' arbeidsongeschiktheidspercentage, zoals dat vóór 2004 was vastgesteld, weer wordt hersteld. De SP ontvangt via email en telefoon signalen dat de verwachte verbetering in veel gevallen uitblijft.

Eind november worden de wetten die de herbeoordeling van de herbeoordeling regelen in de Tweede kamer behandeld. De SP wil met dit meldpunt ervaringen verzamelen en deze gebruiken voor het debat.

Meld uw ervaring via: meldpunt herkeuringen 45+

Geïnteresseerden kunnen het debat live volgen via www.tweedekamer.nl of via www.politiek24.nl Het tijdstip van het debat is voorlopig woensdag 20.45 uur, dit kan nog wijzigen. Zie voor de actuele tijden de agenda van de Tweede Kamer.

Doordat de debatten voorafgaand aan het debat over de WAO/Wajong/WAZ uitlopen zal het debat waarschijnlijk meer dan 1,5 uur later beginnen dan op de agenda staat.