SP ook in 2007 derde partij van het land

De SP, sinds jaren de snelst groeiende partij van Nederland, zal in 2007 haar ledental consolideren. Alleen CDA en PvdA zijn nog iets groter.

Tegenover een forse aanwas van nieuwe SP-leden staat dit jaar een ongeveer gelijke uitstroom. Partijsecretaris Hans van Heijningen: “De negatieve publiciteit van de afgelopen zomer is zeker van invloed geweest. Maar in tegenstelling tot andere jaren hebben we dit jaar ook nog geen ledencampagne gevoerd, we hebben ons eerst geconcentreerd op het inpassen van de duizenden nieuwe leden die in 2005 en 2006 toetraden. En dat gaat heel goed, er zijn meer mensen actief voor de SP dan ooit.”

De meeste nieuwe leden traden toe rond de succesvolle verkiezingscampagnes van de laatste jaren. Bij die campagnes zijn steeds grote overwinningen geboekt: in de stadsdeelraden, de gemeenteraden, Provinciale Staten, het Europees Parlement en de Eerste en Tweede Kamer. In de eerste zeven jaar van het nieuwe millennium is de SP qua ledental verdubbeld. Daarmee is de SP de derde partij van het land, alleen CDA en PvdA zijn nog iets groter. De ledenontwikkeling bij die partijen is voor dit jaar overigens nog niet bekend gemaakt.

Ledental 1 januari 2007: 50.740 Ledental momenteel: 50.430