Schaf rittenboeken en verantwoording urenrooster politie af

Er moet een eind komen aan het wantrouwen ten opzichte van politieagenten dat leidt tot bureaucratie. De rittenregistratie en urenverantwoording moeten daarom worden afgeschaft. Dat zijn twee van de tien voorstellen die de SP vandaag in de Kamer doet om het werk van de politie effectiever en prettiger te maken.

Politieagenten moeten in rittenboeken elke kilometer verantwoorden, ook als ze omrijden om een file te vermijden. Rechercheurs moeten zelfs vóór ze vertrekken formulieren invullen. SP-Kamerlid Ronald van Raak: “De rittenboeken zijn een vorm van georganiseerd wantrouwen. Net als de verantwoording van hun uren aan het einde van de dienst. Voor alle werkzaamheden moeten agenten handmatig codes invoeren. Deze lijsten worden vervolgens gecontroleerd door de leidinggevende, door de afdeling planning op volgorde gelegd en door de administratie per uur per collega in de computer ingevoerd. Daar komt weer een uitdraai van, ter controle voor de dienders. Dit is overbodig en kost veel tijd en geld. Geef agenten vertrouwen en stop met de verantwoordingsgekte. Dan hebben ze meer tijd voor de mensen die ze willen dienen.”

Van Raak voerde de afgelopen tijd een serie gesprekken met agenten. Dit resulteerde in tien praktische voorstellen om het dagelijks werk van de politie makkelijker te maken.

1. Ontbureaucratiseer het urenrooster 2. Schaf het wantrouwen van de rittenboeken af 3. Voeg vergelijkbare formulieren samen 4. Bevorder het gebruik van digitale dossiers 5. Zorg voor veiliger materiaal 6. Zorg voor functionelere kleding 7. Zadel agenten niet op met psychiatrische patiënten 8. Zorg voor meer parkeergelegenheid rond bureaus 9. Verbeter communicatie tussen districten 10. Verbeter samenwerken door regio’s

Het Kamerlid legt de voorstellen maandag tijdens de begrotingsbehandeling over de politie voor aan minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken.