nieuws

Meer toezicht op sociale uitvoering Wsw door gemeenten, echte problemen niet opgelost

Voor de échte problemen in de sociale werkvoorziening (Wsw) komt voorlopig geen oplossing. Er komt geen extra plaats voor de 20.000 mensen op de wachtlijst, werkgevers worden niet verplicht mee te werken om Wsw-ers in dienst te nemen en de toevloed van niet-Wsw-ers op de werkvloer wordt niet gestopt. Wel worden SW-bedrijven op initiatief van de SP voortaan verplicht in een jaarverslag op gemeentelijk niveau verantwoording af te leggen over hun sociaal beleid.

In plaats van de problemen in de sociale werkvoorziening op te lossen gaat staatssecretaris Aboutaleb een ‘commissie van deskundigen’ instellen. Die moet onderzoeken hoe voorkomen kan worden dat er steeds meer mensen in de Wsw komen. SP-Kamerlid Paul Lempens: “In 1989, in 1998 en 2005 zijn er al ingrijpende wijzigingen in de Wet geweest. De mensen in de Wsw zijn toe aan rust.” Lempens wijst op de overeenkomsten met de WAO. "PvdA’er Kok stelde toen een commissie in omdat er te veel mensen in de WAO zouden zitten. PvdA’er Aboutaleb doet nu hetzelfde voor de Wsw en spreekt al over een 'tweede WAO'."

Het SP-Kamerlid is blij met de toezegging van de staatssecretaris om SW-bedrijven via de gemeenten te verplichten tot een sociaal jaarverslag. “Gemeenten kijken nu vaak alleen maar naar de financiën, en hebben de Wsw ‘op afstand’ gezet. Aandacht voor de sociale uitvoering van de Wsw, het beste uit mensen halen, zal op lokaal niveau voor verbeteringen zorgen."

Lempens: “Eens te meer blijken de signalen over waar het misgaat in de Wsw de andere partijen niet te bereiken. Ik ga daarom de ervaringen met Wsw-ers in de SP-afdelingen, mijn informatie vanuit werkbezoeken, de hoofdlijn van alle meldingen op Wswplein.nl en de tientallen mailtjes die ik wekelijks krijg over de Wsw bundelen in een rapport.”

Volgens Lempens begint nu de strijd op lokaal niveau voor een sociale Wsw. "Er staat veel druk op de cao-onderhandelingen die binnenkort starten. De solidariteit met arbeidsgehandicapten is geen vanzelfsprekendheid. Iedereen die deze parel van onze sociale zekerheid een warm hart toedraagt, zal zich voor behoud ervan moeten inzetten. De SP staat daarbij vooraan, lokaal en in de Tweede Kamer."