Geen volksopstand voor opblaasbare jacuzzi

De minister van milieu legt de verantwoordelijkheid voor duurzame productie bij de consument. Als de consument niet om milieuonvriendelijke producten vraagt zal de markt vanzelf ophouden die te produceren, denkt minister Cramer. SP-Kamerlid Poppe vindt dat de wereld op zijn kop: "Er is nog nooit een massademonstratie geweest van duizenden mensen die voor de poorten van het Binnenhof eisten dat er een energieslurpende opblaasbare jacuzzi op de markt moet komen."

Het aanbod op de markt wordt wel degelijk grotendeels bepaald door de producenten. Die creëren via miljarden euro’s kostende reclame een vraag naar dit soort producten, aldus Poppe.

PvdA-Kamerlid Samsom is het echter eens met zijn partijgenote Cramer en diende een motie in om een brede maatschappelijke discussie te organiseren over het ‘foute’ gedrag van de consument. Hij noemde dit zelf de jacuzzimotie. "Die 'jacuzzimotie' is een koude douche", zegt Poppe. "De minister kan veel beter de producenten aanpakken en duidelijke criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen opstellen. Daarmee kan voorkomen worden dat allerhande milieuvervuilende en volstrekt onnodige ongeinproducten op de markt komen. De consument, ook de kiezer, verwacht dat een overheid voor zijn belangen opkomt en niet dat hij verantwoordelijk gesteld wordt voor iets waar hij niet om gevraagd heeft."