“Winstbelasting op corporaties kent alleen verliezers”

Terwijl Minister Vogelaar nog steeds in alle toonaarden ontkent dat een winstbelasting op de sociale activiteiten van de woningcorporaties de corporaties het commerciële pad op zal jagen, zwelt het protest aan. Na gemeenten en provincies, komt er nu ook vanuit de fiscale wereld steeds meer kritiek.

In het Financieel Dagblad van donderdag 11 oktober doet Gerrit den Hartog, partner in een Accountant- en belastingadvieskantoor, een aantal vaststellingen.

"De kernactiviteit van corporaties is het voorzien in betaalbare woonruimte voor de huishoudens met lagere inkomens. Dat betekent dat er geïnvesteerd wordt in woningen die feitelijk te duur zijn in relatie tot de huur die zij opbrengen (onrendabele top). Dat leidt dus tot een reëel verlies voor de corporaties.

Hun vermogen ligt vast in hun bezit, zoals de hiervoor genoemde ‘betaalbare woningen’. De invoering van een integrale vennootschapsbelastingplicht leidt ertoe dat corporaties jaarlijks 25,5 procent aan belasting moeten gaan betalen over hun resultaat. De consequentie hiervan is dan zij per saldo minder kunnen besteden aan (sociale) woningbouw. Zij kunnen en zullen daar minder in investeren. Ontvangen euro’s kunnen immers maar één keer worden uitgegeven."

Gerrit den Hartog is overigens niet de enige. Eugene Romijnders en Reinder Wiersma, beiden werkzaam bij Deloitte Belastingadviseurs meldden begin september in het Financieel Dagblad al vrijwel precies hetzelfde.

"Deze regelgeving zet een rem op de investeringen door woningcorporaties. Investeringen die maatschappelijk juist zo gewenst zijn."

Voor kamerlid Remi Poppe is het inmiddels duidelijk: "De minister kan het blijven ontkennen, maar iedereen die een beetje verstand heeft van financiën en corporaties ziet dat deze plannen funest zijn voor de sociale huursector. Vooralsnog zijn de minister en de coalitiepartijen nog steeds Oost-Indisch doof. De begroting moet immers afgedekt worden en 500 miljoen euro is daarin een fors bedrag. Dat dit bedrag straks over de ruggen van de huurders wordt binnengehaald, is voor deze partijen blijkbaar geen probleem."