Vliegtax voor reizigers uit Nederland kan fors omlaag

De vliegtax voor uit Nederland vertrekkende reizigers kan een stuk lager dan het kabinet voorstelt, zegt SP-Kamerlid Emile Roemer. Als ook vrachtvervoer en overstappende passagiers gaan bijdragen, hoeft de gemiddelde Nederlandse reiziger minder zwaar belast te worden. Dat blijkt uit het alternatief voor de vliegtax van het kabinet, dat de SP vandaag heeft gelanceerd. Daarin wordt bovendien de belasting gekoppeld aan de gevlogen afstand en worden relatief milieuvriendelijke toestellen minder belast.

De SP vindt dat vliegreizigers niet hoeven worden vrijgesteld van belastingen, waar bijvoorbeeld de automobilist al jaren wordt aangeslagen. De concrete invulling die het kabinet aan de vliegtax geeft, vindt de SP echter fout. Verkeerswoordvoerder Emile Roemer: “Het kabinet lijkt met de vliegtaks vooral de schatkist te willen bijvullen. Het slaat ook nergens op dat ze het een ‘ecotaks’ noemen, want er wordt niet gekeken hoe zwaar een vliegtuig het milieu vervuilt en het geld wordt niet aan milieu besteed.”

De SP heeft vandaag een alternatief gelanceerd dat, net als het plan van de regering, 350 miljoen euro oplevert. Roemer: “De vliegtax moet niet alleen worden doorberekend aan reizigers die uit Nederland vertrekken, maar ook aan overstappers en luchtvrachtvervoer. Dan hoeft de Nederlandse reiziger per vlucht geen 15 tot 45 euro extra te betalen, zoals het kabinet wil, maar slechts ongeveer zeven euro, afhankelijk van de gevlogen afstand en de vervuiling door het toestel.”

Roemer vindt het van de zotte dat een vlucht van net 2300 kilometer naar Casablanca in hetzelfde tarief valt als een vlucht van bijna 17.000 kilometer naar Sydney. “Onze heffing wordt berekend per kilometer, waardoor de heffing eerlijker wordt. Door ook naar de milieuvriendelijkheid van het toestel te kijken, zorgen wij dat het aantrekkelijk wordt om te investeren in schonere vliegtuigen. Dat idee ontbreekt volledig in het kabinetsvoorstel.”

De heffing wordt volgens het SP-voorstel per vliegtuig opgelegd in plaats van per passagier. Dit motiveert maatschappijen extra om vliegtuigen zo goed mogelijk te vullen en minder vaak met halfvolle toestellen te vliegen.