Uitmelken studenten moet nu écht aangepakt worden

Kamerleden Renske Leijten en Paulus Jansen hebben wederom Kamervragen gesteld aan minister Vogelaar over de veel te hoge huren voor studentenkamers. Recent onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) wijst uit dat maar liefst 42% van de studenten te veel huur betaalt voor zijn of haar kamer.

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat veel studenten niet weten dat er een maximale huurprijs voor woningen is vastgesteld, die is gebaseerd op een aantal factoren zoals het aantal vierkante meters van de woning. Met tussenkomst van de Huurcommissie kan de te hoge huur dan naar beneden worden bijgesteld. Kamerlid Renske Leijten: “Studenten kunnen dus massaal aankloppen bij de huurcommissie. De studenten die wél weten dat dit kan, durven het vaak niet omdat ze bang zijn dat de huurbaas ze uit hun kamer zet.”

Daarom pleit de SP voor een landelijk huurteam voor de kamermarkt, die huisjesmelkerij in studentensteden opspoort en aanpakt. Leijten: “In Amsterdam en Rotterdam bestaan deze huurteams al voor gewone woningen. Ze bellen huis-aan-huis aan en helpen mensen indien nodig met het voeren van de juiste procedures. Met deze aanpak worden jaarlijks enkele duizenden gevallen van bovenwettelijke huren opgespoord en voor de Huurcommissie gebracht. Minister Vogelaar zou de studenten een grote dienst bewijzen als zij dit goede initiatief inzet in studentensteden om de huisjesmelkerij op de kamermarkt keihard aan te pakken.”