SP in Senaat: ‘Balkenende moet koers bijstellen’

Als het kabinet zijn koers niet bijstelt, zal de bevolking van zich doen horen. Dat voorspelde Tiny Kox, voorzitter van de SP-senaatsfractie, vandaag tijdens de algemene beschouwingen in de Eerste Kamer. Premier Balkenende debatteert daar de hele dag met de fractievoorzitters over de begroting voor 2008.

‘Twee weken terug stonden de werkers en patiënten van de thuiszorg op het Plein, vorige week staakten de werknemers van Unilever en het personeel in het MBO. De vakbond mobiliseert zijn troepen als u aan het ontslagrecht komt, en Nederland zal te hoop lopen als u ons echt zonder zeggenschap over Europa laat. En de anti-oorlogsbeweging groeit sneller dan u in de gaten heeft’, aldus Kox. Hij formuleerde een groot aantal kritiekpunten op het voorgestelde beleid: ‘Dit kabinet is hard voor de zorg, hard voor armen, burgers, werknemers en jongeren; dit kabinet is zacht voor aandeelhouders en rijken; en dit kabinet is blind, doof en sprakeloos als het om Irak, Afghanistan en de Europese Unie gaat.’

Hij noteerde ook een aantal pluspunten, zoals het schrappen van de no claim, het verhogen van de WAO, de komst van gratis schoolboeken, het zwaarder belasten van huizen van een miljoen en meer en het verdwijnen van pensioenaftrek boven 185.000 euro. Die plannen rijmen allemaal met het SP-verkiezingsprogramma, zegt Kox. Dat de SP vier verkiezingen op rij won met de wens voor een beter Nederland, heeft zeker invloed, denkt de SP-senator: ‘Volgens Elsevier regeert Jan Marijnissen mee vanuit de oude werkkamer van Joop den Uyl. Kan zijn, mooi beeld – voor ons is er in ieder geval niks mis mee als deze regering doet wat wij zeggen. Aan de slag ermee, hoe eerder hoe beter!’, zo maande Kox het kabinet tot spoed op de positieve punten van beleid.