Nederland moet Al Mansouri redden; Van Bommel organiseert wake

Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel moet Nederland alle middelen inzetten om het leven van de Nederlandse mensenrechtenactivist Abdulla al Mansouri te redden. Niet alleen moet Nederland de Iraanse ambassadeur op het matje roepen, ook moet de Nederlandse ambassadeur uit Teheran voor overleg worden teruggeroepen. Een Iraanse rechtbank heeft Al Mansouri ter dood veroordeeld, vanwege 'terroristische activiteiten'.

Gezien het feit dat Al Mansouri voor zijn mensenrechtenactiviteiten een Koninklijke Onderscheiding kreeg, vindt Van Bommel het wenselijk dat premier Balkenende bij wijze van uitzondering Koningin Beatrix vraagt zich over deze kwestie uit te spreken. Volgens de SP-fractie is het nog niet eerder voorgekomen dat een in Nederland onderscheiden mensenrechtenactivist voor zijn werkzaamheden in het buitenland de doodstraf kreeg.

Harry van Bommel stelde op 10 oktober in de Tweede Kamer aan de kaak dat Buitenlandse zaken het proces van Al Mansouri niet kon volgen. Dat duidt er op dat de Iraanse regering geen pottenkijkers wil bij dit proces. "Het is van het grootste belang dat druk op de Iraanse autoriteiten wordt gelegd om deze grove daad te voorkomen," aldus Van Bommel.

Dinsdag 30 oktober om 18:00 uur organiseert de SP bij de Iraanse ambassade (Duinweg 20, Den Haag) een wake om de Iraanse autoriteiten te bewegen het doodvonnis niet uit te voeren. U bent van harte uitgenodigd om u hierbij aan te sluiten.