Bos houdt aanbieders risicohypotheken (een beetje) in de gaten

Minister Bos van Financiën zal naar eigen zeggen “…de ontwikkeling op de markt van risicovolle hypotheken nauwgezet in de gaten houden en zo nodig passende maatregelen overwegen”. Tegelijkertijd vindt Bos dat het geheel aan de banken zelf is of zij hypotheken met een hoog risicoprofiel verstrekken, bijvoorbeeld aan consumenten zonder vast inkomen, met eerdere betalingsproblemen en tegen een variabele rente. Dit geeft de minister aan in antwoord op Kamervragen van de SP-Kamerleden Ewout Irrgang en Paulus Jansen.

In de Verenigde Staten woedt al bijna een jaar een financiële crisis als gevolg van de verstrekking van risicovolle leningen door hypotheekbanken. De banken verstrekten hypotheken - vaak met variabele rente - aan huizenkopers die daar eigenlijk niet de draagkracht voor hadden. Bij een zuchtje tegenwind kwamen zij in de problemen en ontstond er een domino-effect.

Inmiddels heeft ook Europa last van de Amerikaanse hypotheekcrisis, doordat Amerikaanse banken hun riskante hypothekenportefeuilles deels hebben doorverkocht hadden aan Europese beleggers.

SP-Kamerlid Paulus Jansen: “Maar is nog een tweede ontwikkeling. De verkoop van deze zeer risicovolle hypotheken begint ook in Nederland aan te trekken. Terwijl hier in het verleden strenge eisen gesteld werden aan de financiële draagkracht van de hypotheeknemer, leggen hypotheekverstrekkers zoals Sparck de lat nu een stuk lager. Uiteraard in ruil voor een hogere rente.”

Wat Jansen betreft wordt zo snel mogelijk paal en perk gesteld aan deze hypotheken: “Ze zijn riskant voor onze economie, maar vooral riskant voor degene die met deze geldwolven van de financiële markten in zee gaat.”