Ulenbelt bepleit meer zekerheid voor zelfstandige ondernemers

Het kabinet gaat op aandringen van Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt zelfstandig ondernemers meer tijd geven om zich vrijwillig te verzekeren tegen uitval door ziekte en arbeidsongeschiktheid. Nu hebben zelfstandigen daar bij de start van hun onderneming maar vier weken de tijd voor. Het aanmeldtermijn wordt op aandringen van de SP in 2008 verruimd naar dertien weken.

“Kleine ondernemers zijn van grote waarde voor de economie, maar er is voor hen nauwelijks sociale zekerheid,” stelt Paul Ulenbelt, woordvoerder sociale zaken van de SP. Doordat de Wet Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (WAZ) in 2004 is afgeschaft en zelfstandigen zijn aangewezen op particuliere verzekeraars, geldt voor arbeidsongeschiktheidverzekeringen geen acceptatieplicht. Ondernemers met een hoog risico kunnen zich hierdoor niet verzekeren. Ook zijn de premies erg hoog. De SP besloot hierom destijds tegen afschaffing van de WAZ te stemmen.

Uit antwoorden van Donner op vragen van de SP blijkt dat inmiddels meer dan de helft van de zelfstandigen niet is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Oorzaken zijn de hoge premies en weigering door de verzekeraar. Het ministerie gaat daar nader onderzoek naar doen.

Om zelfstandigen de mogelijkheid te geven zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid wil de SP dat er een standaard pakketpolis komt met een ruime dekking en een acceptatieplicht.