Partijbestuur schakelt beroepscommissie in

Op verzoek van het partijbestuur kijkt de beroepscommissie van de partij komende dagen naar de kwestie-Yildirim.

Eind juni riep de partijraad Düzgün Yildirim op om zijn zetel in de Eerste Kamer op te geven. Yildirim had de zetel behaald door samen met drie andere Overijsselse Statenleden op zichzelf te stemmen. Daarmee ging hij in tegen een eerdere unanieme en door hem geaccepteerde uitspraak van de Partijraad over de gewenste lijstvolgorde. Dat vond het hoogste orgaan in de SP onaanvaardbaar. Daarom werd Yildirim, overeenkomstig het daarover bepaalde in de partijstatuten, op 23 juni officieel opgeroepen zijn Eerste Kamerzetel terug te geven.

Tegen die beslissing kon Yildirim tot eind juli beroep aantekenen bij de Partijraad. Toen het partijbestuur vaststelde dat een dergelijk verzoek niet was ingediend, beriep Yildirim zich erop dat een pamflet van het zogenoemde Comité Democratisering SP als zijn beroepsschrift beschouwd zou moeten worden.

Het partijbestuur heeft afgelopen vrijdag besloten de kwestie aan de beroepscommissie voor te leggen. De uitspraak van de beroepscommissie is bindend voor alle betrokkenen.