Irrgang: Handhaaf premiernorm voor nieuwe AFM-bestuurder

Minister Bos van Financiën moet bij de opvolging van AFM-bestuurder A.W. Kist de zogenaamde premiernorm strak handhaven, vindt SP Tweede Kamerlid Ewout Irrgang. Dat betekent dat hij niet meer mag gaan verdienen dan het salaris van de minister-president van ruim 170.000 euro.

Irrgang heeft met begrip kennis genomen van het aftreden van de AFM-bestuurder vanwege het overtreden van de interne regels over handel in aandelen. Irrgang: “De AFM dient onder andere handel in aandelen met voorkennis te voorkomen. Daarom mag juist van een AFM bestuurder een onberispelijk gedrag verwacht worden in het naleven van interne regels over de handel in aandelen.”

In juni debatteerde de Tweede Kamer op initiatief van Irrgang over de opvolging van de voorzitter van de AFM, Arthur Docters van Leeuwen. Minister Bos ging er toen mee akkoord dat zijn opvolger Hans Hoogervorst met een salaris van 270.000 euro één ton meer gaat verdienen dan de minister-president. De Tweede Kamer nam begin juli een motie van Irrgang aan die het kabinet vraagt, indien zij de bevoegdheid heeft om het beloningsbeleid goed te keuren, voortaan de premiernorm wél te handhaven. Daarom vraagt het SP Kamerlid nu aan Bos om bij de opvolging van Kist onverkort aan de premiernorm vast te houden. “Bos kan niet nóg een keer akkoord gaan met een salaris dat hoger ligt dan dat van de minister-president, dan zou hij volstrekt ongeloofwaardig worden. Hij kan en moet nu eindelijk een begin maken met aanpakken van de topsalarissen in de (semi-) publieke sector.”