Toelichting op commotie rond Tribune

In diverse media zijn berichten verschenen over onenigheid rond de plaatsing van een artikel in ons partijblad Tribune.

Tribune is het partijblad van de SP, dat wordt uitgegeven onder verantwoordelijkheid van het bestuur. Via dit maandblad communiceert de partij met haar ruim 50.000 leden. Hoofdredacteur Elma Verhey wilde hierin een artikel plaatsen over de kwestie rond de senaatszetel die momenteel door Düzgün Yildirim wordt bezet. Er kwam in het stuk een aantal mensen uitgebreid aan het woord die achter Yildirim staan, maar er werd geen ruimte gegeven aan mensen die de uitspraak van de partijraad steunen. De partijraad vroeg op 25 juni met 991 tegen 36 stemmen aan Yildirim om de interne partijdemocratie te respecteren, en de senaatszetel ter beschikking te stellen die hij dankzij 5 Overijsselse voorkeurstemmen (waaronder die op zichzelf) had gekregen.

Het artikel was dermate onevenwichtig dat de SP zich genoodzaakt zag om de hoofdredacteur te vragen om het niet in deze vorm te publiceren. Toen zij hier geen gehoor aan gaf, plaatsing van het artikel buiten het partijbestuur door wilde zetten en weigerde mee te werken aan een alternatief, is besloten om Verhey te schorsen. De SP betreurt deze gang van zaken.