nieuws

Roemer wil gemeentelijke regie om taxibranche te redden

De SP wil dat de regie over de taxi’s wordt overgedragen aan de gemeenten. Door gemeentelijke taxivergunningen in te voeren en taxicentrales op te zetten zullen het aantal taxi’s en de klachten kunnen worden teruggedrongen. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Alleen door weer regie te gaan voeren kan het wilde westen uit de taxibranche worden gehaald.”

Sinds de liberalisering van het taxivervoer is er in drukke gebieden een wildgroei aan taxiondernemers ontstaan. De moordende concurrentie bij de straattaxi’s heeft een negatieve invloed op de kwaliteit. De vele taxi’s in de grote steden staan hoofdzakelijk stil en leiden hierdoor tot een sterke stijging van de taxitarieven. Ook loopt het aantal taxiritten terug. Roemer: “Deze liberalisering is overduidelijk mislukt. Sinds kort is een taxidiploma verplicht, maar dit zal niets wezenlijk veranderen voor de grotere steden. We moeten echt ingrijpen om de markt weer op orde te brengen.”

De SP heeft daarvoor twee concrete voorstellen:

1. Opzetten taxicentrales Door taxichauffeurs verplicht in te schrijven bij een centrale kunnen klachten beter behandeld worden en vindt er toezicht plaats op de taxichauffeurs. De aanmoediging voor concernvorming kan gebeuren door landelijk de regel te stellen dat taxiondernemingen samen gaan werken. Een andere mogelijkheid is om gemeenten verantwoordelijk te maken voor de taxibranche. Gemeenten kunnen er dan voor kiezen om een eigen taxicentrale op te zetten of meerdere coöperatieve taxicentrales tot stand te laten komen.

2. Gemeentelijke taxivergunningen Zowel de toetreding als uittreding van taxichauffeurs zouden verscherpt kunnen worden, als er gewerkt wordt met taxivergunningen. Door het aantal vergunningen per gebied vast te stellen, ontstaat er geen overcapaciteit. Dit aantal moet dan uiteraard meegroeien of krimpen met de ontwikkelingen in het taxigebied. Indien de gemeente de taxivergunningen verstrekt, en deze ook alleen aan de gemeente teruggegeven worden, is er een sanctiesysteem voor taxichauffeurs die zich niet gedragen en is doorverkoop van de vergunning onmogelijk. Het werkt dan als een borgsysteem: je krijgt je geld alleen terug bij goed gedrag. Voor deze ‘borg’ moet natuurlijk wel jaarlijks een rentebedrag aan de taxichauffeur betaald worden. Via controles (die nu toch al steeds meer plaatsvinden omdat het taxidiploma verplicht is) dient het bezit van de taxivergunningen gehandhaafd te worden.

Deze twee voorstellen zorgen dat er regulering komt, maar overregulering wordt voorkomen. De uitwassen binnen de taxibranche kunnen zo bestreden worden, doordat slecht gedrag van taxichauffeurs bestraft wordt. Op deze manier kan de taxi aantrekkelijker worden en meer aangepast op de wensen van de klanten.