Bomen Schinveld moeten zo snel mogelijk worden herplant

Nu de Raad van State de bomenkap in het Schinveldse Bos onrechtmatig heeft verklaard moet de herplant van nieuwe bomen zo snel mogelijk starten. “Hoe sneller, hoe beter”, aldus SP-Kamerlid Paulus Jansen.

Vele jaren streed de vereniging Stop Awacs Overlast, onder meer gesteund door de SP, de gemeente Onderbanken en GroenFront, tegen de geluidsterreur van radarvliegtuigen. De Nederlandse regering besloot echter alles in het werk te stellen om de NAVO ter wille te zijn. De bomen in het Schinveldse Bos moesten gekapt worden om de toestellen nog zwaarder afgetankt te kunnen laten vertrekken. De Raad van State zegt nu dat de regering niet had mogen besluiten tot het afzagen van de bomen op één meter hoogte. Jansen: “Uiteindelijk hebben de bewoners en de gemeente dus gelijk gekregen. Helaas wel achteraf, want de bomen zijn al gekapt. Daarom moet minister Cramer het bos zo snel mogelijk herstellen.”

Jansen wil bovendien dat staatssecretaris Van der Knaap (Defensie) nu eindelijk eens serieus werk maakt van het onder druk zetten van de NAVO om de zwaar verouderde AWACS-toestellen te vervangen door geluidsarme exemplaren: “Deze toestellen mogen volgens de Nederlandse wetgeving niet eens meer op Schiphol landen, maar militaire vliegvelden zijn uitgezonderd van deze regelgeving. Klaarblijkelijk staat de NAVO boven de wet.”

Groeten uit Onderbanken

Het gekapte Schinveldse Bos