Voortaan budget vaststellen bij voorstellen burgerfora

De Kamer moet voortaan aangeven hoeveel nieuwe burgerfora en soortgelijke initiatieven mogen kosten. Het vorige kabinet organiseerde een burgerforum dat de regering adviseerde over een nieuw kiesstelsel. Dit kostte 5,7 miljoen euro, zo bleek gisteren tijdens het debat over het jaarverslag van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Dat is veel te veel," zegt SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. "De Kamer moet voortaan voor dit soort projecten tevoren een budget vaststellen."

De kosten voor dit burgerforum zijn hoger dan het bedrag dat het kabinet volgend jaar wil uittrekken voor armoedebestrijding. Van Raak: "Het is heel goed als het kabinet luistert naar de mensen, maar dit burgerforum blijkt financieel volledig uit de hand te zijn gelopen. Als het kabinet in de toekomst dit soort initiatieven neemt, zal het wat de SP betreft voortaan ook een bescheiden begroting moeten bijleveren."

Het burgerforum was een initiatief van voormalig D66-minister Pechtold. Hij nodigde 140 burgers uit om na te denken over het kiesstelsel. Daarnaast werden onder meer een mediacampagne georganiseerd, ‘kiesstelselraps’ opgenomen en een film gemaakt. Het is nog onduidelijk wat er met de uitkomsten gaat gebeuren. De Nationale Conventie, een groep deskundigen die heeft nagedacht over bestuurlijke vernieuwingen, kostte onlangs 1,5 miljoen euro.