Strijd om ABN maakt doorgeschoten macht aandeelhouders zichtbaar

Het kabinet moet in het openbaar eisen gaan stellen aan de partijen die ABN Amro willen overnemen over zaken als de werkgelegenheid. Dat zei SP-Kamerlid Ewout Irrgang vanmiddag in het door hem aangevraagde debat in de Tweede Kamer over de mogelijke overname van ABN Amro.

Irrgang: “Een bank die bijna vijf miljard euro winst maakt is nu het doelwit van agressieve aandeelhouders die alleen maar nog meer winst willen, liefst zo snel mogelijk. Bos moet tegengas geven aan dit ongeremde aandeelhouderskapitalisme.”

Het SP-Kamerlid vindt dat het kabinet nu veel te afwezig is in de overnamestrijd rond ABN Amro: "Door in het openbaar van beide partijen duidelijkheid te eisen over het behoud van werkgelegenheid, het hoofdkantoor en het aantal bankkantoren in de wijken en dorpen kan veel meer druk worden uitgeoefend dan alleen achter de schermen."

Irrgang is het meest bezorgd over de plannen van het bankentrio Fortis, RBS, en Santander om ABN Amro op te splitsen: “Dat zou niet alleen slecht zijn voor Amsterdam als financieel centrum door het verdwijnen van het hoofdkantoor aan de Zuidas. De opsplitsing van een grote bank als ABN Amro is ook nog nooit in Europa vertoond en gaat minstens drie jaar duren en waarschijnlijk langer. Dat brengt grote onzekerheid mee voor werknemers en andere belanghebbenden. Bos moet binnen de wettelijke mogelijkheden die hij heeft er alles aan doen om dat te voorkomen.”