Bos mag Hoogervorst geen buitensporig salaris geven

SP-Kamerlid Ewout Irrgang eist in de Tweede Kamer vanavond van minister Bos dat hij geen buitensporig hoog salaris betaalt aan de nieuwe directeur van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Oud-minister Hans Hoogervorst zal Arthur Docters van Leeuwen gaan opvolgen en zou hiervoor ruim 270.000 euro per jaar ontvangen.

Docters van Leeuwen kreeg lange tijd een belachelijk hoog salaris. Ondanks de ophef hierover, en ondanks de afspraak dat mensen die met publiek geld betaald worden niet meer zouden verdienen dan de premier, zei de regering dat aan bestaande contracten niet veel viel te doen. Maar bij het afsluiten van nieuwe contracten weerhoudt niets de overheid om deze ‘Balkenendenorm’ te handhaven. VVD-prominent Hans Hoogervorst krijgt van PvdA-minister Bos voor zijn nieuwe functie echter 270.000 euro per jaar. Dat is weliswaar minder dan Docters van Leeuwen, maar nog altijd ruim de helft meer dan de minister-president.”

SP-woordvoerder Financiën Ewout Irrgang heeft een spoeddebat aangevraagd. “De premiernorm is helaas nog niet bij wet vastgelegd, maar Bos zou zich er natuurlijk wel aan moeten houden. Na alle ophef die ook zijn partij heeft gemaakt over het zakkenvullen met belastinggeld, kan hij het niet maken om bij de eerste de beste benoeming een ton meer dan de minister-president te geven.”