Ondernemingsraad TNT Post ontvangt actiezegel 'Red de Postbode'

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft vandaag het eerste setje van de speciale 'Red de Postbode' postzegels overhandigd aan de ondernemingsraad van TNT Post. Gesthuizen mocht de vergadering bijwonen van de OR van 's lands grootste werkgever. Onder de leden was veel sympathie voor de actie die de SP samen met werknemers uit de postsector is begonnen. 'Behalve het enorme probleem van de misschien wel 10.000 ontslagen dat ons nu boven het hoofd hangt, is het goed dat er bij een breed publiek aandacht wordt gevraagd voor het lot van de postbodes,' zei Bernard de Vries, voorzitter van de OR.

Als de nieuwe postwet die het kabinet wil invoeren van kracht wordt, is er over een aantal jaren waarschijnlijk geen echte postbode meer te vinden in Nederland. Nu al wordt er in de postsector hevig geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden - van goede, echte banen worden bijbanen gemaakt, door postbezorgers geen vast salaris of uurloon maar stukloon te betalen. 'Als de postwet doorgaat, wordt de hele postbezorging overgeleverd aan de willekeur van de markt,' zegt Gesthuizen. 'Dat betekent onder deze omstandigheden dat de postbode gewoon vogelvrij wordt verklaard. Want niemand kan concurreren met bedrijven die hun bezorgers onder het minimumloon betalen. Dat moet je ook niet willen. We moeten ervoor zorgen dat er een bodem wordt gelegd in de arbeidsvoorwaarden. En daar mogen we geen seconde meer mee wachten, want dan is er over een tijdje niets meer over om voor te knokken.'

Het actiecomité Red de Postbode gaat binnenkort aan de staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk (PvdA), de via de website www.reddepostbode.nl verzamelde handtekeningen aanbieden. Binnen enkele dagen werden via de site al 3500 handtekeningen gezet. Gesthuizen: 'Het kabinet moet luisteren naar deze mensen, naar de postbodes, hun familie en de gewone burger die een goede en betrouwbare postbezorging wil. Steeds maar meer marktwerking is geen verbetering. Dat was het niet in de taxibranche, niet in het notariaat, niet in de energiesector, niet in de thuiszorg en dat wordt het ook niet in de postbezorging.'

Volgend week praat de Kamer opnieuw over Postwet.