SP overlegt over parlementair onderzoek Irak door Eerste Kamer

De Eerste Kamerfractie van de SP overlegt komende tijd met andere fracties over de mogelijkheid en wenselijkheid van een parlementair onderzoek naar de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog in Irak. Tijdens het debat over de regeringsverklaring kondigde fractievoorzitter Tiny Kox dat aan. Premier Balkenende wierp geen blokkade op, zonder het idee aan te moedigen.

Nu de Tweede Kamer zich de handen heeft laten binden en geen onderzoek mag doen, is het goed als de Eerste Kamer voor de eerste keer in de geschiedenis gebruik zou maken van haar grondwettelijke recht om zelfstandig parlementair onderzoek te doen, zo betoogde Kox. Of het onderzoek er ook daadwerkelijk komt valt nu nog niet te zeggen. Daarover wil de SP-fractie op korte termijn met andere fracties praten om te kijken of en waar er gelijkluidende opvattingen bestaan of kunnen ontstaan.

Hoewel CDA-fractievoorzitter Werner liefst geen onderzoek wil, beloofde hij niet alleen beleefd maar ook serieus naar het voorstel van de SP te zullen kijken. De PvdA-fractie is niet op voorhand tegen een onderzoek maar denkt dat er geen meerderheid voor zal komen. De PvdA wil nu eerst een uitvoerig debat in de Senaat over toekomstige betrokkenheid van Nederland bij militaire interventies. Daarbij zal echter ook naar het verleden gekeken moeten worden, aldus PvdA-fractievoorzitter Nooten: ‘Er kunnen ook vragen gesteld worden die anders in een parlementair onderzoek aan de orde zouden kunnen komen’. GroenLinks en D66 zijn nu al vóór een parlementair onderzoek, de VVD is vooralsnog tegen. Binnenkort krijgt de Eerste Kamer een andere samenstelling, waarin CDA en VVD geen meerderheid meer zullen hebben en de SP verdrievoudigt naar 12 zetels.

Minister-president Balkenende erkende in antwoord op vragen van de SP dat de Eerste Kamer een zelfstandig grondwettelijk recht heeft om een parlementair onderzoek te doen en dat de regering beslissingen van de Senaat daarover zal respecteren. Dat de regeringspartijen in de Tweede Kamer een onderzoek blokkeren, hoeft fracties in de Eerste Kamer niet te weerhouden van eigen onderzoek, aldus de premier, die overigens liever ziet dat de Senaat zich met de toekomst bezighoudt in plaats van met het verleden.