Schep duidelijkheid in regelgeving rond asbestverwijdering

SP-Kamerlid Remi Poppe wil dat er duidelijkheid wordt geschapen in de brij van regels die is ontstaan rond de verwijdering van kankerverwekkend asbest. Poppe sprak uitgebreid met de milieupolitie en gemeentelijke inspecteurs en Arbeidsinspectie, die naar eigen zeggen te maken hebben met ‘wetgeving als een bord spaghetti’. Poppe heeft vandaag een notitie met zijn bevindingen voorgelegd aan de Kamer en de minister verzocht om samen met handhavers te werken aan beter te handhaven regels.

Het aantal meldingen van asbestbesmetting neemt de laatste tijd toe. Door het ondeskundig verwijderen van asbest door particulieren en niet gecertificeerde aannemers komen kankerverwekkende asbestvezels vrij in woningen en gebouwen. Poppe heeft hierover gesproken met de handhavers van gemeenten, milieupolitie en Arbeidsinspectie. Die wijten de problemen voor een groot deel aan de brij van regelgeving. Poppe: “Vooral in het Asbestverwijderingsbesluit zullen verbeteringen moeten komen, maar ook in het Arbobesluit, de Woningwet, de Bouwverordeningen en de Wet milieubeheer staan veel regels rondom het verwijderen van asbest die onduidelijkheid veroorzaken. Dit is voor de deskundige handhavers al moeilijk tot nauwelijks te doorgronden, laat staan voor particulieren of gewone aannemers.”

Veel gemeenten beschikken zelf niet of nauwelijks over deskundigheid om particulieren en aannemers goed te adviseren. “Een asbestbesmetting is uit onwetendheid zo veroorzaakt,” zegt Poppe. “Bewoners en hun kinderen komen dan continu bloot te staan aan te hoge concentraties asbest en lopen onnodig extra kans op kanker. De gemeenten moeten hun kennis hierover op peil brengen.” Poppe vraagt de minister om samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aan de slag te gaan om in elke gemeente een toezichthouder asbest (DTA-C) aan te stellen.”