SP grote winnaar Statenverkiezingen 2007

Vandaag is de SP als de grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen uit de stembus gekomen. De partij verdrievoudigde haar stemmenpercentage van 2003 en behaalde 83 statenzetels. In de laatste provincie die nog geen SP-fractie kende, Drenthe, werd een stormachtige entree gemaakt met vijf Statenzetels. De SP werd grootste partij in elf gemeenten. Dankzij deze uitslag zal de Eerste Kamerfractie van de SP ook verdrievoudigen, van vier naar twaalf zetels.

21.00 uur - Na een vrolijke campagne van enkele weken is iedereen in afwachting van de uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten en – indirect – de Eerste Kamer. In alle provincies zijn SP-kandidaten, campagneploegen en geïnteresseerden bijeengekomen in de hoop dat ze straks het glas kunnen heffen op weer een mooi resultaat. De kandidaten voor de Eerste Kamer en de landelijke campagneploeg zijn vanavond in Den Haag en zien dat de eerste resultaten veelbelovend zijn.

Alle peilingen gaven aan dat de SP voor de derde keer in een jaar forse winst gaat boeken. En die voorspellingen lijken uit te komen. De stemming is dan ook erg goed. “Wij hopen op een verdubbeling tot verdrievoudiging,” zei Tiny Kox aan het begin van de avond. De aanvoerder van de huidige vierkoppige Senaatsfractie van de SP krijgt er op dat moment waarschijnlijk 7 collega's bij.

De aandacht voor de Eerste Kamer was deze campagne groot, omdat het de vraag is of de partijen van de regeringscoalitie (CDA, PvdA en ChristenUnie) ook daar een meerderheid krijgen. “Als dat niet het geval is, worden die partijen gedwongen met goede argumenten ook andere partijen te overtuigen van het nut van hun voorstellen,” zei Kox. “Dat is alleen maar goed voor de kwaliteit van de wetgeving.” Aan het begin van de avond lijkt het er op dat het er om zal spannen.

21.15 uur - De eerste uitslagen worden met gejuich ontvangen: in Dordrecht en Hilversum stijgt de SP fors naar 16,9%, in Hengelo naar 19,2% en in Bergen op Zoom naar liefst 20,7%!

De NOS doet verslag voor het live programma op Nederland 1.

Ook Tweede-Kamerleden Paul Ulenbelt en Sadet Karabulut wachten op de uitslagen.

Het Zuid-Hollandse Kamerlid Hans van Leeuwen spreekt de steeds vollere zaal toe.

Eerste-Kamerlid Bob Ruers en Tweede-Kamerlid Jan de Wit in discussie.

Jasper van Dijk en Agnes Kant zijn opgetogen over de uitslagen die binnen komen druppelen.

In de loop van de avond rollen fantastische uitslagen binnen: in een fiks aantal gemeenten wordt de SP de grootste partij: Heerlen (34,3%), Oss (33,1), Helmond (25,6), Nijmegen (25,1), Eindhoven (24,7), Tilburg (25,1), Schiedam (22,1), Vlaardingen (20,3), 's-Hertogenbosch (25,2%), Doesburg (26,3) en Reiderland (34,1), fors meer gemeenten dan bij de afgelopen Kamer- en raadsverkiezingen. In diverse andere grote steden wordt de SP tweede partij: Amsterdam (18,4) Rotterdam (18,3), Groningen (18,5), Arnhem (21,3), Haarlem (20,1) en Leiden (19,6), evenals in tientallen kleinere gemeenten.

Jan Marijnissen feliciteert zijn partijgenoten in Dudok: "Er was geen plaats voor de SP in de herberg van het kabinet. Maar we hebben opnieuw bewezen dat er wel plaats is in de herberg van de mensen"

Applaus en bloemen voor de nieuwgekozen SP'ers in de Staten van Zuid-Holland

De SP is nu vertegenwoordigd in de Staten van alle provincies. In 2003 deed de partij nog niet mee in Drenthe. Vier jaar geleden behaalde de partij in totaal 38 statenzetels. Ondanks het feit dat het totaal aantal zetels fors verkleind is, gaat de SP nu 83 zetels innemen. Die zijn als volgt over de provincies verdeeld: