Minister moet CAO-conflict ambtenaren oplossen

SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst gevraagd om duidelijkheid te scheppen over het slepende conflict met haar ambtenaren. Rijksambtenaren wachten al maanden op een CAO. Momenteel zijn stakingen en acties gaande bij de Belastingdienst, Justitie, Douane en Rijkswaterstaat. Sommige ambtenaren dreigen er dit jaar financieel op achteruit te gaan.

Rijksambtenaren in actie voor een redelijke CAO

Van Raak: “Het nieuwe kabinet zegt betere relaties te willen met de vakbonden, maar laat het CAO-conflict nu al maanden voortduren. Ter Horst laat haar ambtenaren veel te lang in onzekerheid. Daarbovenop komt nog de onzekerheid over voorgenomen bezuinigingen, die mogelijk duizenden ambtenaren hun baan gaan kosten. De minister moet nu maar eens aangeven hoe zij uit de impasse wil komen.”

De Rijksambtenaren stellen dat hun inkomen de afgelopen jaren is achtergebleven bij vergelijkbare groepen. Zij eisen 2,5 procent loonsverhoging, een dertiende maand en honderd euro vergoeding voor gestegen zorgkosten.