Hoorzitting Tweede Kamer over private equity

De Tweede Kamer gaat op initiatief van SP-Kamerlid Ewout Irrgang een hoorzitting organiseren over de opkomst van private equity, de agressieve aandeelhouders die momenteel onder andere ABN AMRO belagen. Vertegenwoordigers van vakbonden en werkgevers, wetenschappers en private equity fondsen zullen worden uitgenodigd.

Irrgang: "Dit weekend maakte president Wellink van De Nederlandsche Bank duidelijk dat de poging van private equity fonds TCI om ABN AMRO op te splitsen 'een brug te ver' is. Ook bij ABN AMRO zien we dat het deze fondsen vooral te doen is om snelle winsten op een zo kort mogelijk termijn. De lange termijn belangen van onderneming en werknemers worden volledig genegeerd. Ook de risico's voor de financiƫle stabiliteit als de rente weer gaat stijgen zijn groot. Private equity is vooral veel hype, risico en speculatie, een gevaarlijke combinatie dus. Wat mij betreft kan deze hoorzitting de aanzet zijn om de doorgeschoten aandeelhoudersmacht waar deze fondsen van profiteren, weer te beperken."