Vuurwerkbesluit moet grondig geëvalueerd worden

Dit jaar mocht vuurwerk zwaarder zijn dan voorgaande jaren. Naar aanleiding van vele klachten uit het land over ongelukken en de hardere knallen heeft SP-Kamerlid Remi Poppe een gedegen evaluatie gevraagd aan staatssecretaris Van Geel. Volgens de stichting Consument en Veiligheid is voor het eerst in 6 jaar tijdens de jaarwisseling het aantal in ziekenhuizen behandelde vuurwerkslachtoffers fors gestegen. Het aantal slachtoffers dat op een Spoedeisende Hulpafdeling is behandeld steeg met 46 procent ten opzichte van de vorige jaarwisseling.

Onvoorzichtigheid, baldadigheid en zelf in elkaar geknutselde bommen hebben deze jaarwisseling tot veel meer gewonden geleid. “Met het besluit om het consumentenvuurwerk aantrekkelijker, in een poging de vraag naar illegaal vuurwerk te verminderen, heeft de overheid zichzelf in de voet geschoten,” zegt Poppe. “De verkoop van zwaarder vuurwerk is toegenomen in Nederland, maar ook de hoeveelheid onderschept illegaal vuurwerk uit België en Duitsland was groter.”

Voorlichting blijft het belangrijkste middel om mensen vuurwerk veiliger te laten afsteken. De campagne van Sire beperkte zich dit jaar tot het bereiken van jongeren via het internet. Daarmee is maar een klein deel van de consumenten bereikt. De slachtoffergroep bestaat zeker niet alleen uit jongeren; bijna de helft is 20 jaar of ouder. Die groep moet volgens Poppe volgend jaar gewoon weer via alle media voorgelicht en gewaarschuwd worden.

Mensen moeten volgens de SP-woordvoerder ook beter in staat gesteld worden het vuurwerk veilig te kunnen afsteken. Consument en Veiligheid adviseert de overheid fabrikanten en leveranciers te verplichten extra voorzieningen als pvc-pijpen te leveren, die dienst kunnen doen als lanceerbuis. “Het is de branche te verwijten dat er bij verkopers weinig aandacht is voor de veiligheid bij het afsteken van hun producten. Het vuurwerkbesluit waarmee bepaald vuurwerk dit jaar zwaarder mocht zijn, zal grondig geëvalueerd moeten worden.”