Eindelijk einde aan afknippen schapenstaarten

Vanaf 1 januari 2008 is het afknippen (couperen) van schapenstaarten eindelijk verboden. Daarmee komt een einde aan een lange strijd van SP-Kamerlid Krista van Velzen om de onnodige en pijnlijke ingreep bij schapen te voorkomen.

Onder druk van de boerenlobby in het vorige kabinet werd een eerder afgesproken verbod op het afknippen van schapenstaarten steeds uitgesteld. En dat terwijl het verbod op deze onnodige en dieronvriendelijke ingreep al sinds 2001 zou moeten gelden.

Van Velzen: “Schapenhouders waren al lang op de hoogte van het naderende verbod, maar hebben er niets aan gedaan om alternatieven te vinden. Vandaar dat ze steeds om uitstel vroegen. Het alternatief is goede verzorging en dat kost geld. Gelukkig heeft minister Veerman, geconfronteerd met diervriendelijke partijen, besloten zijn carrière als landbouwminister een beetje diervriendelijk af te sluiten.”

Het einde aan het couperen van schapenstaarten is pas een eerste stap als het aan Van Velzen ligt. Het wordt tijd dat aan meer onnodige ingrepen bij dieren een einde komt, zoals het merken van koeien, het castreren van varkens en het kappen van snavels. Van Velzen wil dan ook snel werk maken van het verbeteren van de welzijnsregels voor dieren in de bio-industrie, het verminderen van het aantal proefdieren en een nertsenfokverbod.