Van Velzen wil meer regie zien bij de indeling van Nederland

De SP zal bij de behandeling van de begroting van het ministerie van VROM komende week aandringen op aanscherping van de landelijke regie bij de indeling van Nederland. Uit onderzoek van milieuorganisaties blijkt dat de gemeenten vijf keer zoveel plannen voor nieuwe bedrijventerreinen hebben dan de markt vraagt.

Onderzoek van de stichting Natuur en Milieu en provinciale milieufederaties naar het huidige aanbod en de plannen van gemeenten voor nieuwe bedrijventerreinen maakt glashelder waar de verrommeling van het landschap wordt veroorzaakt.

De milieuorganisaties hebben de website www.zuinigopruimte.nl geopend en cijfers gepresenteerd over het overschot aan plannen tegenover de beperkte behoefte voor de periode 2004-2020. De kroon spant de provincie Zuid-Holland met een planvoorraad van 9.000 hectare tot 2015, bij een verwachte vraag van minder dan 1.000 hectare tot 2020. SP-Kamerlid Krista van Velzen: "Op deze actiewebsite kan iedereen voorbeelden aanbrengen van ruimteverslindende bouwactiviteiten, leegstand of verloedering van bedrijventerreinen. Ik roep iedereen op om bijvoorbeeld foto's te mailen en bij te dragen aan deze inventarisatie van misstanden."

Van Velzen: “Onder de kabinetten Balkenende was de trend: laat de lagere overheden dat lekker zelf uitzoeken. Daardoor veranderen de zones langs snelwegen in één groot bedrijventerrein, terwijl we op bestaande terreinen op grote schaal leegstand zien. Het is goedkoper om te verhuizen naar een nieuwbouwlocatie dan in te breiden op de plaats waar je al zit, maar de consequenties voor het landschap worden volstrekt buiten beschouwing gehouden.” Van Velzen stelt voor om op landelijk niveau harde plafonds per provincie vast te stellen en gemeenten te verplichten om een fors deel van de behoefte aan bedrijventerrein te realiseren door bestaande terreinen aan te passen. Een groene ruimte heffing – een oud idee van de SP – zou gebruikt kunnen worden om het financiële verschil tussen de grondprijzen op uitbreidings- en inbreidingslocaties te verkleinen.