SP ondersteunt ontwikkeling open source software

De SP doneert 2.000 euro aan de open source-softwareprojecten FreeBSD en WordPress. De partij maakt jaarlijks geld vrij om open source-projecten te ondersteunen bij verdere ontwikkeling van hun software, de promotie van vrije software en standaarden en het vrijwaren van rechtszaken van commerciƫle softwarebedrijven.

De SP maakt zo veel mogelijk gebruik van open source software (OSS) en bespaart daardoor jaarlijks vele tienduizenden euro's aan licentiekosten. Alle web-, mail- en fileservers van de SP draaien op het besturingssysteem FreeBSD. De weblogsoftware WordPress genereert twee miljoen pagina's per maand op de weblogs van SP-volksvertegenwoordigers, waaronder JanMarijnissen.nl. Op dit moment wordt het gebruik van OSS in de kantoorautomatisering van de partij verder uitgebouwd.

OSS is software waarvan de broncode vrij beschikbaar is en door iedereen kan worden aangepast. Dat leidt veelal tot betere, veiligere en gratis producten, zoals de populaire browser Firefox, kantoorpakket OpenOffice.org en besturingssystemen als Linux en FreeBSD. In de Tweede Kamer en in diverse gemeenten pleit de SP al jaren voor het overstappen op open source software binnen de overheid waar dat mogelijk en rendabel is, en voor het gebruik van open standaarden als het documentformaat ODF.