Nieuwe huurwetgeving van de baan

Op voorstel van SP, PvdA en GroenLinks heeft de Eerste Kamer de behandeling van de uiterst omstreden Wet Modernisering Huurbeleid opgeschort. Het CDA steunde het voorstel om de wet ‘controversieel’ te verklaren zolang er geen nieuwe regering is. Daardoor kwam de VVD alleen te staan in haar pleidooi de wet wel af te handelen. Invoering van de wet zou in de toekomst leiden tot grote huurstijgingen voor veel huurders. Bij de Senaat waren in de afgelopen weken honderden brieven binnengekomen van huurdersorganisaties om de wetsbehandeling te staken.

Naast het stopzetten van de behandeling van de nieuwe huurwetgeving werden ook vijf andere voorstellen controversieel verklaard. Daaronder (op voorstel van CDA en SGP) een wijziging van de Wet op de kansspelen en (op voorstel van SP, PvdA en GroenLinks) de invoering van leerrechten voor studenten en de rechtspositie van studenten, alsmede de wijziging van de wet werk en bijstand (invoering terugkeerbanen).

Volgens VVD-fractievoorzitter Rosenthal diende de Eerste Kamer gewoon alle wetsvoorstellen af te handelen en geen enkel voorstel meer controversieel te verklaren. SP-senator Kox moest lachen om het nieuwe staatsrechtelijke licht dat plotseling bij de liberalen doorgebroken was. "In het verleden heb ik u nooit zo gehoord. Uw nieuwe inzicht zal wel te maken met het uitzicht dat u voorlopig uitgeregeerd bent. Ik zie wat angst in uw ogen!" Als het aan de SP had gelegen was ook de Ammoniakwet controversieel verklaard. Het CDA weigerde echter, zonder verdere argumentering, dat voorstel te steunen. "Ook Christen-democratische wegen blijven soms ondoorgrondelijk," aldus Kox.