Kant: Hoogervorst moet motie topsalarissen in de zorg uitvoeren

De salarissen van zorgbestuurders zijn de laatste jaren wéér toegenomen. Dit blijkt uit een brief die minister Hoogervorst vandaag aan de Kamer heeft gestuurd. Liefst 40 procent van alle bestuurders hebben een beloning hoger dan het maximumadvies van de eigen vereniging van directeuren.

In mei heeft de Kamer een motie van Agnes Kant aangenomen waarin wordt geëist de salarissen van bestuurders en toezichthouders in de zorg te beperken tot het salaris van een minister. “Ook in de zorg zijn steeds meer bestuurders die zichzelf willen verrijken met publiek geld dat vooral met premies is opgebracht,” zegt kant. “Dit geld is bedoeld om ziektekosten te dekken, niet om managers en directeuren stinkend rijk te maken.”

De praktijk wijst volgens de SP uit dat we ons niet kunnen verlaten op zelfregulering of kritische toezichthouders, de politiek zal haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Hoogervorst moet de aangenomen direct gaan uitvoeren.

Kant zal tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de minister aansporen om de motie alsnog uit te voeren.