Arda Gerkens genomineerd voor Digibewust Award

SP-Kamerlid Arda Gerkens is genomineerd voor de Digibewust Award. Deze prijs gaat naar de politicus “die zich hard maakt voor het onderwerp digitale veiligheid, die zelf gebruik maakt van digitale middelen (internet, e-mail, mobiele telefoon), die zich hierbij bewust is van de mogelijke gevaren en risico's en daar maatregelen tegen neemt.”

De Award is een initiatief van het publiekprivate programma Digibewust dat de bewustwording van burgers en bedrijven over veilig gebruik van internet wil vergroten. De jury heeft Gerkens genomineerd “vanwege de structurele inzet voor het veilig gebruik van digitale middelen in de Tweede Kamer, aangetoonde kennis van zaken en betrokkenheid bij de problematiek en pijnpunten op het gebied van veilig gebruik van digitale middelen in onze informatiesamenleving”.

De uitreiking vindt plaats op de Safer Internet Day op 6 februari 2007. Op deze dag wordt er in diverse Europese landen aandacht gevraagd voor onderwerpen als veiligheid op internet, computergames en mobiele telefonie.

In de jury van de Digibewust Award zitten onder meer Roger van Boxtel (Bestuursvoorzitter Menzis en ECP.NL), Toine Maes (directeur Kennisnet ICT op School) en Herna Verhagen (directeur TNT Post). De jury wordt bijgestaan door de DigiRaad, bestaande uit 12 jongeren tussen de 12 en 18 jaar, die het ministerie van Economische Zaken en de campagne Digibewust adviseert over het veiliger maken van internet voor jongeren.

Naast Gerkens zijn ook Martijn van Dam, Joop Atsma, Frits Huffnagel en Hans Franken genomineerd.