Amendement Irrgang zorgt voor 25 miljoen extra voor aanpak wachtlijsten WSW

De Tweede Kamer heeft gisterenavond een wijzigingsvoorstel van SP-Kamerlid Ewout Irrgang op de begroting voor het gemeentefonds aangenomen, waardoor gemeenten 25 miljoen euro extra krijgen voor de aanpak van wachtlijsten in de sociale werkvoorziening.

Het amendement van Irrgang geeft gemeenten extra ruimte om de wachtlijsten aan te pakken. Het voorstel wordt gedekt uit middelen uit de zogenaamde “onderuitputting”. Dat is geld dat bedoeld was om te worden uitgegeven, maar op de plank dreigde te blijven liggen. Bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Sociale Zaken was al een zelfde bedrag extra uitgetrokken, maar dit was nog steeds onvoldoende.

Momenteel bestaan er lange wachtlijsten met daarop naar schatting 15 duizend mensen die in de sociale werkvoorziening (WSW) aan de slag willen. In sommige gevallen moeten mensen elf maanden wachten voordat er een plek voor ze is. Irrgang: “Ook met deze 25 miljoen euro gaan de wachtlijsten niet geheel verdwijnen, maar het helpt wel. Het is goed dat dit geld nu wordt gebruikt voor het oplossen van een belangrijk maatschappelijk probleem.”

Voor het amendement stemde gisterenavond: SP, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, en de Partij voor de Vrijheid.