Kamerdebat over vermeende mishandeling in Irak voorlopig uitgesteld

SP-Kamerlid Harry van Bommel kan leven met de uitkomst van de procedurevergadering van de Vaste Kamercommissie van Defensie om een debat over de vermeende mishandeling van Iraakse gevangenen tot nader order aan te houden. De Kamer zal eerst in een schriftelijke vragenronde informatie vragen van de regering. Volgende week maandag wordt besloten hoe de procedure verder verloopt.

De SP heeft zelf gepleit voor het houden van een debat deze week. Voorop moet staan dat een grondig onderzoek wordt uitgevoerd waarbij de verantwoordelijkheden van alle betrokkenen moet worden doorgelicht. Dat zou het beste kunnen in een parlementair onderzoek. Een debat kan daarvoor een draagvlak creëren. Van Bommel: “Het belang van deze zaak gaat veel verder dan de feiten van drie jaar geleden. Het raakt rechtstreeks aan de werkwijze en de belangen van de Nederlandse militairen in Afghanistan. Daarom blijft spoed geboden.”