Veerman: geen pardon voor eendagskuikens

Minister Veerman komt terug op zijn belofte iets te doen aan het jaarlijks levend versnipperen en vergassen van 30 miljoen pasgeboren haantjes. SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen is zeer teleurgesteld: “Ik hoopte nou juist dat Veerman in zijn nadagen het verschil ging maken.”

kuikens

Op 14 september jongstleden zegde Veerman tijdens een Kamerdebat over dierwelzijn toe te onderzoeken of de Wageningse onderzoeksinstellingen “een bijdrage kunnen leveren om een oplossing sneller dichterbij te brengen”. Vandaag reageert hij op de Kamervragen van Krista van Velzen met de stelling dat hij pas bereid is te overwegen financieel bij te dragen aan onderzoek als het bedrijfsleven het voortouw neemt.

Van Velzen: “Veerman laat opnieuw zijn ware aard zien. Was hij tijdens het debat nog bereid zich voor te doen als een minister die dierwelzijn belangrijker vindt dan puur economische overwegingen, een paar dagen later is die strijdvaardigheid alweer verdampt. Zolang het goedkoper is levende dieren te versnipperen zal het bedrijfsleven geen stappen ondernemen en de minister ook niet. Daarmee zijn we opnieuw in een vicieuze cirkel beland.”

De te versnipperen kuikens zijn voor het overgrote deel een “restproduct” van de eiersector: het zijn haantjes die uiteraard geen eieren leggen, maar ook lang niet zo snel groeien als de doorgefokte vleeskippen. Omdat met het vetmesten van deze leghaantjes dus minder vleesrendement te halen is, worden zij massaal versnipperd of vergast. De bron van dit grootschalig onethisch versnipperen van kuikens is het enorm doorfokken van kippen: de legrassen leggen in plaats van 150 wel 300 eieren per jaar, de vleesrassen groeien in 6 in plaats van 18 weken tijd uit tot vleesklompen van anderhalve kilo.