Eerste Kamer keurt zonder discussie begroting goed

Vanmiddag besloot de Eerste Kamer af te zien van Algemene en Financiële Beschouwingen. CDA gaf aan geen zin te hebben in een 'verkiezingsdebat'. VVD stelde dat zo kort voor de verkiezingen geen normale discussie mogelijk zou zijn. SP-senator Ronald van Raak vroeg deze fracties om hun eigen beperkingen niet te projecteren op andere fracties en gaf aan deze gang van zaken onbegrijpelijk te vinden: 'Als ik Balkenende vraag of hij een onvolwaardige premier is, dan zegt hij ongetwijfeld "nee". Als ik Zalm zou vragen of hij een onvolwaardige begroting heeft ingediend, dan zou ook hij ongetwijfeld "nee" zeggen. Volgens CDA en VVD hebben wij een volwaardig kabinet en een volwaardige begroting. Maar zij vinden het niet nodig om daarover een volwaardige discussie te voeren.'

Dat deze beschouwingen vlak voor de verkiezingen worden gehouden vindt Van Raak geen argument. Ook na 22 november blijft deze begroting geldig. Bovendien blijft ook deze Eerste Kamer nog tot mei volgend jaar zitten. Het stoort Van Raak echter vooral dat CDA en VVD, die samen een meerderheid hebben in de Eerste Kamer, het voor andere fracties onmogelijk maken om Algemene en Financiële Beschouwingen te houden: 'Dit soort politiek gemarchandeer doet onrecht aan de positie van de Eerste Kamer. De senaat wil graag serieus worden genomen. Dat kan alleen als zij haar eigen werk serieus neemt.'