Antwoorden over veiligheid stemmachines nog onvoldoende

In navolging op schriftelijke vragen van de SP over de veiligheid van stemmachines heeft Ewout Irrgang vanmiddag een spoedoverleg met de minister van Bestuurlijke Vernieuwing aangevraagd. De SP is positief dat de minister een aantal belangrijke toezeggingen heeft gedaan maar vindt dat een aantal punten nog onvoldoende zijn beantwoord. Alle fracties onderkenden het belang van een spoedig debat wat donderdag zal plaatsvinden

Een reportage van EénVandaag zorgde voor extra vragen van het CDA, de PvdA en de VVD aan de minister. De actiegroep wijvertrouwenstemcomputersniet had een stemcomputer via een gemeente aangeschaft en toonde aan dat met een simpele ingreep onder de motorkap fraude kon worden gepleegd. De minister heeft nu toegezegd dat alle herprogrammeerbare chips zullen worden vervangen door een eenmalig te programmeren chip. De machines worden daarna verzegeld en opgeborgen. Irrgang: “Dit zijn belangrijke toezeggingen, maar mij is nog niet duidelijk welke tijdsspanne de minister hiervoor in gedachten heeft. Ook heeft de minister TNO gevraagd of deze maatregelen voldoende zijn. Ik wil een toezegging van de minister dat hier snel duidelijkheid over wordt gegeven. Het kan niet zo zijn dat een week voor de verkiezingen TNO een negatieve beoordeling rapporteert.'

De minister laat in zijn antwoorden weten dat de stemcomputers uit Ierland – die een vernietigend oordeel kregen van de ingestelde commissie voor elektronisch kiezen – tot op zekere hoogte vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Hij voegt er aan toe dat de stemmachines in Nederland stand-alone zijn en dus niet in aanmerking komen voor de conclusies die de commissie in Ierland trok. Irrgang: 'Dat mag misschien gelden voor de machines van Nedap, maar onder andere in Amsterdam wordt gebruik gemaakt van het NewVote systeem dat de mogelijkheid heeft om de uitslagen met GPRS door te sturen. Iets wat door iedereen met klem wordt afgeraden, vergelijkbaar systeem of niet.'

Een andere onopgeloste kwestie is die van het stemgeheim. Dezelfde actiegroep toonde aan dat van afstand gezien kon worden dat iemand op het CDA stemde. De minister heeft hier nog geen reactie op gegeven.

Ewout Irrgang is blij met het feit dat ook andere partijen het belang van een spoedig debat inzien. 'Het gaat hier immers om de essentie van de democratie, eerlijke en vrije verkiezingen.'