Van Bommel bepleit anti-graaiwet voor europarlementariërs

Er moet een anti-graaiwet komen waarmee gebruik van dubbele pensioenen door Nederlandse europarlementariërs onmogelijk wordt gemaakt. Dat bepleit SP-Kamerlid Harry van Bommel. “Europarlementariërs krijgen van de Nederlandse overheid een volwaardige pensioensvoorziening. Maar ze kunnen ook nog een europensioen opstrijken dat eveneens grotendeels door de belastingbetaler wordt opgebracht. Dit moet aangepakt worden.”

Nederlandse europarlementariërs krijgen over de periode dat zij zitting hebben in het Europees Parlement een volwaardig pensioen van de Nederlandse overheid. Tegelijkertijd bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van een pensioenvoorziening van het Europees Parlement, dat grotendeels door het Europees Parlement zelf betaald wordt. Enkele jaren geleden werd een gedragscode in het leven geroepen voor Nederlandse leden, waarin zij verklaren af te zien van het europensioen. Deze gedragscode is echter vrijblijvend, want Nederlandse leden zijn niet verplicht deze te ondertekenen. Van Bommel: “De vrijwillige code is een papieren tijger. Een anti-graaiwet moet de mogelijkheid van het gebruik van het europensioen door Nederlandse Europarlementariërs geheel uitsluiten.”