Jan Marijnissen trekt jonge kandidatenlijst, Huub Oosterhuis lijstduwer

Het partijbestuur van de SP heeft op 1 september ingestemd met de voordracht aan het partijcongres van 26 landelijke kandidaten voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november. Jan Marijnissen is opnieuw lijsttrekker. Naast vijf andere zittende Kamerleden staat er een opmerkelijk aantal jonge kandidaten op de lijst. Eerste nieuwkomer is het huidige Eerste-Kamerlid Ronald van Raak, historicus en filosoof en directeur van het wetenschappelijk bureau van de SP. Lijstduwer is theoloog, dichter en schrijver Huub Oosterhuis.

Van de zittende Kamerleden komt Fenna Vergeer op eigen verzoek niet terug (toelichting), terwijl Arda Gerkens op eigen verzoek lager op de lijst staat. Vrijwel alle peilingen voorzien een verdubbeling of meer van de huidige acht zetels van de SP.

De nieuwkomers achter de zittende Kamerleden Agnes Kant, Harry van Bommel, Jan de Wit, Krista van Velzen en Ewout Irrgang zijn in de afgelopen jaren gescout en daarna intensief opgeleid binnen de SP. Onder hen Renske Leijten, voorzitter van ROOD, jongeren in de SP; Sharon Gesthuizen, ex-bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond en Sadet Karabulut, raadslid in Amsterdam en tot voor kort bestuurslid van de Turkse zelforganisatie DIDF. Verder op de lijst onder meer Ron Abel, directeur van een basisschool in Schiedam met 38 nationaliteiten en Nathalie de Rooij, VMBO-docent op de Rooi Pannen in Tilburg. Ook de Boxmeerse wethouder Emile Roemer stapt over naar de landelijke politiek evenals arbeids- en organisatiepsycholoog Paul Ulenbelt die tien jaar voor de FNV werkte en voormalig directeur is van het bureau beroepsziekten. Hij is nu beleidsmedewerker van de SP-fractie.

Onder de overige kandidaten het Amsterdamse raadslid Jasper van Dijk, beeldend kunstenaar Hans van Leeuwen, raadslid in Leidschendam, oud-Rabobankdirecteur en Zeeuws Statenlid Fons Luijben en de huidige fractievoorzitters in de Utrechtse en Groningse raad: Paulus Jansen en Rosita van Gijlswijk.

De laatste man op alle lijsten die de SP indient (en waarop ook een aantal regionale kandidaten voorkomen) is Huub Oosterhuis, enkele jaren geleden samen met Jan Marijnissen initiatiefnemer van de stichting “Stop de uitverkoop van de beschaving”. Oosterhuis is vooral bekend van zijn vele liturgische liederen die overal in Nederland gezongen worden. Daarnaast is hij schrijver van een groot aantal boeken, dicht- en liederenbundels, oprichter van De Balie en De Rode Hoed, hoofdredacteur van ‘Roodkoper’ en verbonden aan de stichting Leerhuis en Liturgie.