Veerman’s antwoorden over privéreizen met dienstauto roepen nieuwe vragen op

SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft met zijn PvdA-collega’s Depla en Boelhouwer aan minister Veerman (LNV) vervolgvragen gesteld over diens privéreizen in het buitenland met zijn dienstauto en gratis vliegreizen voor partners van topambtenaren. Irrgang vroeg eerder opheldering over Veerman’s handelen, maar de beantwoording is niet naar tevredenheid van meerdere partijen in de Kamer en roept nieuwe vragen op.

Irrgang, Depla en Boelhouwer vragen Veerman of het klopt dat in een uitspraak van de Raad van State van 15 juni in het hoger beroep van de minister staat dat ‘Nu aan het beroep op de staatsveiligheid geen deskundigenadvies ten grondslag is gelegd, berust de weigering in zoverre op onvoldoende zorgvuldig onderzoek en aldus op een onvoldoende deugdelijke motivering’. Zo ja, vragen de Kamerleden zich vervolgens af, waarom heeft Veerman dan in antwoord aan de Kamer gemeld dat de Raad van State het argument ondersteunt dat op grond van veiligheidsoverwegingen het ongewenst is om de rittenadministratie openbaar te maken?

Ook willen zij weten of de uitspraak van een woordvoerder van het ministerie klopt, gedaan in het NRC Handelsblad van 2 augustus, dat het ministerie erkent dat formeel de vlieg- en verblijfskosten van de partners niet hadden mogen worden vergoed. En zo ja, hoe is dat dan te rijmen met de antwoorden op Kamervragen van de SP waarin gesteld wordt dat de reis- en verblijfskosten van partners wél hadden mogen worden vergoed conform het Voorzieningenbesluit?