TPG Post tegen Ewout Irrgang: maandagpost wordt niet afgeschaft

De postbezorging op maandag wordt niet afgeschaft, zoals eerder in diverse media werd bericht. Dit liet TPG Post gisteravond weten aan SP-Kamerlid Ewout Irrgang, op werkbezoek op het hoofdkantoor van het bedrijf in Den Haag.

Op het hoofdkantoor sprak het SP-Kamerlid onder meer met Nanno Aukus en Ilse Wilcek van de afdeling Public Affairs. Behalve de liberalisering van de postbezorging kwam ook het bericht ter sprake dat TPG Post zou stoppen met het bezorgen van post op maandag. Irrgang: “Onlangs is gesuggereerd dat door de liberalisering de postbezorging op maandag zou kunnen worden beëindigd. De SP is hier fel op tegen. Gisteravond is mij echter verzekerd dat er geen enkel voornemen of plan is om de bezorging op maandag af te schaffen.”

Irrgang bezocht ook het sorteercentrum in Leidschendam, waar hij een rondleiding op de werkvloer kreeg. De sortering is in hoge mate geautomatiseerd, waardoor er in de loop der jaren een flinke daling van de werkgelegenheid heeft plaatsgevonden. Die daling is ook het gevolg van het toenemende emailverkeer, dat veel papieren post is gaan vervangen. En giroafschriften worden tegenwoordig niet meer twee keer per week bezorgd maar één keer per maand, ook dat scheelt veel werk. Op het sorteercentrum in Leidschendam worden de gevolgen uiteraard ook gevoeld en er verdwijnen behoorlijk wat banen. Wel wordt geprobeerd dat zonder gedwongen ontslagen te doen, zo werd Irrgang verteld.