SP bepleit schadefonds tegen winkeldiefstal

De SP wil dat een schadefonds wordt gevormd voor winkeliers die slachtoffer zijn van winkeldiefstal, zodat winkeliers niet meer hoeven wachten op de rechtszaak. Dit fonds zou gevoed moeten worden door hogere boetes voor winkeldieven.

De SP is blij met initiatieven als dat van de Stichting Overlast Donatie Amsterdam, die het makkelijker maken voor winkeliers om zich te voegen bij een strafzaak tegen winkeldieven. “Maar de SP gaat liever een stap verder om de overlast voor winkeliers te minimaliseren,” stelt zegt Ewout Irrgang, Tweede Kamerlid voor de SP

“Op basis van de vele klachten die we van winkeliers kregen hebben we een plan ontwikkeld om het papierwerk bij hen weg te halen. Als het aan ons ligt krijgen winkeldieven die worden gesnapt sowieso een hogere boete waarin een schadedeel is opgenomen, daar hoeft de winkelier niets voor te doen. De winkelier krijgt de schade dan gecompenseerd uit een schadefonds, zodat hij niet op een rechtszaak hoeft te wachten. De boete wordt dan deels in het fonds gestort. Het effect is hetzelfde, maar de afhandeling is veel makkelijker voor de winkelier.”

Irrgang: “Kleine ondernemers hebben het moeilijk genoeg en hebben vaak geen tijd en energie om extra bureaucratie af te handelen als gevolg van relatief kleine diefstallen, die bij elkaar echter een forse schadepost opleveren.”

Onlangs presenteerde de SP een reeks voorstellen ten bate van kleine ondernemers in het rapport ‘Hart voor de Zaak’.