Krista van Velzen bezoekt door droogte geteisterde Brabantse Delta

Op donderdag 27 juli bezoekt Krista van Velzen het Waterschap Brabantse Delta. De recente hittegolven leiden tot grote droogte in Nederland en vooral West-Brabant wordt ernstig getroffen. De waterstand in rivier De Mark en omliggend open water is laag en dreigt onder de cruciale grens te duiken.

De situatie is zo urgent dat boeren niet meer mogen sproeien, bedrijven mogelijk productieprocessen moeten staken en de scheepvaart moet verminderen. ‘Ik laat mij graag informeren door de dijkgraaf over de zorgen die hij heeft en of het gevaar bestaat op dijkverzakkingen zoals in Wilnis’, zegt Van Velzen.

‘De droogte in Nederland lijkt een verrassing, maar al jaren worden we gewaarschuwd voor de gevolgen van klimaatverandering. We weten dat de waterhuishouding moet worden aangepast aan extreme weersituaties. De focus daarbij ligt voornamelijk op de opvang van wateroverschotten’, stelt Van Velzen. ‘Ik ben erg nieuwsgiering naar de wijze waarop het waterschap in Brabant zich de afgelopen jaren, zeker na de dijkverzakking Wilnis, heeft voorbereid op ernstige droogte’.