Corporaties mogen huurders niet dubbel laten betalen

De SP wil opheldering van minister Dekker over corporaties die huurders van servicewoningen twéé keer laten betalen voor voorzieningen: via een toeslag van 35% op de huur én in de vorm van servicekosten. Aanleiding is een klacht van de bewonerscommissie van complex De IJsselburgh in Rotterdam, eigendom van Patrimonium's Woningstichting en beheerd door Humanitas.

Als voorzieningen als een noodoproepinstallatie, maaltijdenverstrekking, spreekuur van de huisarts, recreatieruimte en logeerkamer beschikbaar zijn mag wettelijk 35% worden bijgeteld op de standaard woning-waardering. De bewoners constateren dat ze daarnaast ook nog eens dik moeten betalen als ze daadwerkelijk gebruik maken van deze voorzieningen. SP-Kamerlid Arda Gerkens wil dat er een einde gemaakt wordt aan de mogelijkheid om kosten twee keer in rekening te brengen. In ieder geval zou de vaste toeslag van 35% vervangen moeten worden door een toeslag die in verhouding staat tot de werkelijk gemaakte kosten.

Minister Dekker van VROM stelde vorig jaar een toezichthouder aan bij Patrimonium in verband met zelfverrijking door een inmiddels ontslagen directeur. Bij die gelegenheid meldde Dekker de Tweede Kamer: "Ik teken hierbij nog aan dat de volkshuisvestelijke prestaties van de corporatie momenteel niet in het geding zijn." Arda Gerkens vraagt zich af of de minister die conclusie toch wat voorbarig heeft getrokken.