Irrgang: ‘Zjwame en Beesel gaon good same’

SP-Kamerlid Ewout Irrgang maakte vandaag tegenover de regering bezwaar tegen de voorgestelde inlijving van de gemeente Swalmen door Roermond. Als de gemeente Swalmen al moet opgaan in een groter verband dan ziet het SP-Kamerlid meer in samenvoeging met de naastgelegen gemeente Beesel.

Vandaag kwam de gemeentelijke herindelingen in Midden-Limburg aan bod in de Tweede Kamer. Met uitzondering van Swalmen, kan de herindeling in Midden-Limburg door de nieuw voorgestelde gemeente Roerdalen op veel draagvlak onder de bevolking rekenen. Vooral om die reden steunt Irrgang de herindeling: “De praktijk leert dat herindelingen de bestaande problemen toch meestal niet echt oplossen. Maar Midden-Limburg moet je niet vanuit Den Haag proberen te besturen.”

De inlijving van Swalmen door Roermond lost volgens het SP-Kamerlid de problemen van die stad niet op. “Roermond heeft veel sociaal-economische problemen maar samenvoeging met Swalmen maakt daar geen einde aan.” Volgens Irrgang is daarvoor meer samenwerking in de regio noodzakelijk. Roermond weigerde daar tot nu toe medewerking aan.

Volgens minister Remkes leidt de samenvoeging met Swalmen tot meer bestuurskracht, maar uit onderzoek blijkt juist dat Swalmen een slagvaardiger bestuur heeft dan Roermond en buurgemeente Beesel. Irrgang: “Als je al wil herindelen ligt samenvoeging met Beesel veel meer voor de hand. Daarvoor is zowel in Swalmen als in Beesel veel draagvlak, in tegenstelling tot voor samenvoeging met Roermond. Daarom zeg ik in goed Limburgs: Zjwame en Beesel gaon good same.”