Illegale CIA-vluchten moeten ook nationaal onderzocht worden

Nationale parlementen en regeringen moeten nagaan of hun landen betrokken zijn bij een wereldwijd transportnetwerk van de Amerikaanse CIA. Daarlangs vervoert de Amerikaanse geheime dienst illegaal gevangen genomen personen die volgens de CIA van doen hebben met terroristische activiteiten. Volgens een onderzoek van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa zijn tenminste 14 landen betrokken bij deze illegale transporten, waarbij gevangenen zonder vorm van proces tegen hun zin over de aardbol werden getransporteerd, vaak naar plekken waar weinig respect bestaat voor mensenrechten, zoals Guantanamo.

Volgens rapporteur Dick Marty (Zwitserland, liberaal) staat vast dat het illegale netwerk bestaat en dat Europese geheimagenten eraan meegewerkt hebben. De parlementaire assemblee gaf haar rapporteur dinsdag ruimschoots de tweederde meerderheid die nodig is om de regeringen van de lidstaten tot reactie te verplichten. De 46 staten van de Raad van Europa worden onder meer opgeroepen onderzoek te doen naar de mogelijke betrokkenheid van hun land bij het CIA-netwerk. Op voorstel van de fractie van Europees Verenigd Links, waartoe SP-senator Tiny Kox en GroenLinks-senator Leo Platvoet horen, stelde de parlementaire assemblee expliciet dat dit soort transporten tussen lidstaten absoluut verboden is, evenals het hebben van illegale gevangenissen en dat er maatregelen genomen moeten worden om herhaling van deze schending van mensenrechten in de toekomst te voorkomen.

Het debat in Straatsburg vond plaats in aanwezigheid van Europees commissaris Frattini. Hij complimenteerde de Raad van Europa met haar effectieve aanpak en beloofde ook in de toekomst waar mogelijk samen te werken om de waarheid boven tafel te krijgen. Assemblee-voorzitter Van der Linden (Nederland, CDA) herinnerde de eurocommissaris fijntjes eraan dat het onderzoek niet alleen erg effectief maar ook erg goedkoop was, in vergelijking met wat andere onderzoeken (zoals dat van het Europees Parlement) kosten. Het Europees Parlement is overigens van plan om binnenkort Jaap de Hoop Scheffer, secretaris-generaal van de NAVO, te ondervragen over mogelijke NAVO-betrokkenheid bij de geheime transporten van de Amerikanen.