Debat over Huis van de geschiedenis: herstel de herinnering

Vanavond praat de Tweede Kamer over een Nationaal Historisch Museum. Fractievoorzitter Jan Marijnissen heeft namens de SP eerder gepleit voor een dergelijke plek waar de wordingsgeschiedenis van Nederland wordt weergegeven.

“Is het niet zo dat het begrijpen van het heden en het op juiste wijze beslissen over de toekomst niet kan zonder kennis van de ontwikkeling die ons gebracht heeft waar we nu zijn? Historisch besef en historische kennis kunnen ons wijzer maken, leren om de dingen in hun ontwikkeling en samenhang te zien. Kennis van de geschiedenis kan helpen in de strijd tegen argeloosheid en lethargie.”

Er komt steeds meer steun voor het idee van Jan Marijnissen, zowel vanuit de samenleving als uit de politiek. Onlangs nog schreef hij met zijn CDA-collega Maxime Verhagen een nieuw pleidooi voor een huis der geschiedenis.

Vanavond zal de SP-voorman voorstellen snel werk te maken van een museum voor onze geschiedenis, ter ondersteuning ook van ons geschiedenisonderwijs. Het debat begint omstreeks 20:30 uur en is live te volgen via www.tweedekamer.nl. De bijdrage van Jan Marijnissen is later vanavond ook te lezen op zijn weblog.